Idea U All...

Kalo kawan-kawan nak chat.. sila klik disini k...

ARKIB : 21/01/2010
PUTRAJAYA 20 Jan. - Seorang tokoh akademik hari ini menyuarakan rasa khuatir dengan peningkatan trend mewujudkan kelas-kelas kawalan atau rancangan khas di sekolah-sekolah kerajaan yang dibimbangi menjurus ke arah mendiskriminasikan pelajar.
Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Datuk Dr. Aminah Ayob berkata, trend yang bermula seawal tingkatan satu yang menempatkan pelajar-pelajar cemerlang lepasan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) itu dikhuatiri boleh mencetuskan satu stigma yang tidak menepati konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).
Bagaimanapun beliau menegaskan, sistem kelas kawalan itu tidak akan menimbulkan masalah atau stigma sekiranya pihak sekolah mampu 'meningkatkan prestasi pelajar lemah ke tahap lebih baik manakala yang cemerlang kepada terbaik'.
"Dalam konsep KBSR dahulu, pelajar-pelajar itu mestilah berada dalam kelas-kelas bercampur (yang cerdas dan lemah). Ini selaras dengan dunia hari ini yang menekankan pendidikan inklusif dan hak sama rata mendapat pendidikan berkualiti.
"Namun jika kelas-kelas rancangan khas ini dipraktikkan secara betul, ia sudah semestinya dialu-alukan, cuma dikhuatiri akan mencetuskan satu stigma di kalangan pelajar bahawa individu atau kelas tertentu menjadi anak emas guru atau guru besar," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.
Beliau ditanya pandangannya mengenai trend kebanyakan sekolah-sekolah menengah kebelakangan ini mewujudkan kelas-kelas kawalan seumpama itu yang antaranya bagi memastikan sekolah atau guru besar mendapat imbalan dari segi kecemerlangan atau Petunjuk Prestasi Utama (KPI).
Menurut Dr. Aminah, jika dinilai dari segi keterampilan pelajar dalam akademik, ia ada kalanya sukar dibuat perbandingan pada peringkat awal tingkatan satu.
"Dalam hal ini, saya amat berharap kelas-kelas kawalan yang diwujudkan itu tidak hanya menumpukan kepada pelajar cergas dan cemerlang, yang penting tidak ada bias," katanya.
Baru-baru ini kerajaan mengumumkan sebanyak tiga hingga empat peratus daripada pengetua atau guru besar dan guru di sesebuah sekolah bakal menikmati insentif istimewa sekiranya mereka berjaya memacu kecemerlangan sekolah bermula tahun depan.
Tawaran baru berbentuk pemberian insentif itu merupakan salah satu Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) yang ditetapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2010 kepada pengetua atau guru besar.

0 comments:

Post a Comment